Pioner och annat blommande

rosor o pioner

Rubriken jag skrev över förra inlägget skulle visa sig vara mer sann än jag kunde ana. Två veckor fick jag vara hemma innan jag flög ner till Krakow igen.  Så lång tid tog det nämligen innan en annan tand började krångla, och så bar det av till Krakow igen. Den här gången blev det totalt nästan tre veckors vistelse. Jag var hemma en vända i veckan efter midsommar för jag stod bara inte ut med tanken på att missa blomningen i rabatten under köksfönstret och dessutom behövde Bosse hjälp med rensning mm i trädgården.

Som ni ser så blommade pioner och rosor för fullt när jag kom hem. När piondoften möter en redan på parkeringen, ja då är den här synen absolut min favorit i trädgården.

Deutzia

Några pioner i ovanstående rabatt blommar fortfarande liksom rosorna och nu hjälper även Deutzia magnifica till att förlänga prakten.

pioner

En annan favorit är pionen ‘Pink Dawn’ med stora blommor som i knopp och nyss utslagen har rosa kronblad men som så småningom bleknar och blir nästan vit.

allium

Mellan rosor och pioner så växer det olika sorters allium, här har en nästan svart akleja slagit sig ner bredvid en allium, A. obliquum

röd pion

I medlehavsvärmen som vi haft den sista tiden så blommar pionerna snabbt över. Allra snabbast att tappa färg o form är dom nyplanterade pionerna och då kan det bli så här. Jag  hittade ingen etikett men det är troligen an av dom kinesiska pionerna som vi köpte från Pionkompaniet.

Cl integrifolia 'rosea'

Ännu har vi inte lika många olika sorters klematis som vi hade i vår trädgård i Visby.  Vi har dock flera olika varianter av den helbladig klematisen, Clematis integrifolia, som vi är mycket förtjusta i. På bilden ovan är det Cl integrifolia ‘rosea’ som vi fått av Jan Lindmark.  Jan som alltid är generös med plantor och med att dela med sig av sin kunskap har vi att tacka för många av dom olika klematis som finns i vår trädgård.

Cl int Athena

Även om blommans form på bilden ovan skiljer sig från dom andra Cl integrifolia så är den inköpt i våras som en integrifolia-hybrid med namnet ‘Athena’. En klematis som vi har stora förväntningar på.

 Kalmia1

Även kalmiorna blommar nu. På bilden ovan är det troligen en helt ordinär kalmia latifolia, ganska små blommor men i min mening väldigt söt.

Kalmia latifolia 'Pinwheel'

Ovan är det Kalmia latifolia ‘Pinwheel’ som verkligen har blommat rikligt i år. Vi  köpte den här plantan förra våren, den har som synes inte haft några svårigheter att överleva, nu återstår det att se hur den klarar sig när det blir kalla vintrar.

Sambucus nigra 'Black Lace',

Nu är det blomdags för den svarta flädern, Sambucus nigra ‘Black Lace’  och blommorna är underbart vackra. Lite som vispgrädde  på choklad.

pion2

Nu har klockan blivit fem på eftermiddagen och det har blivit aningen svalare utomhus, så svalt så jag tror att jag klarar av att stå i skuggan och ta bort dom vissna blomställningarna på några rhododendron.

Ta hand om Er därute och akta Er för att vara för mycket i solen.

~ av Inger Regebro på juli 10, 2014.

Lämna en kommentar