Vår i Oxhagen

 Hamamelis Arnold Promise

Även år 2015 kom våren till Oxhagen, tidigt tycker vi men vid jämförelse med bilderna tagna förra o förrförra året så är våren faktiskt några dagar sen. Även om vi längtar till våren så hade det inte skadat om den lugnat sig lite för ju tidigare våren är, dessto större risk blir det för bakslag.

colchicum munzurense

Tidigast ut bland lökväxterna var dom vårblommande tidlösorna som stod i knopp när snön försvann, ja Colchicum munzurense stod faktiskt och blommade under snön.

colchicum serpentinum 140312

Tätt därefter kom Colchicum serpentinum som vi odlar i vårt allra första sandparti….

colchicum atticum

…och Colchicum atticum  som vi planterat på norrsidan av en sten i nyaste sandpartiet.  Tyvärr så verkar min favorit bland tidlösorna, Colchicum bulbodicum, vara väldigt kortlivad för i år visar den bara blad. Jag har försökt odla den ett par gånger tidigare och det slutar alltid på samma sätt. Men skam den som ger sig, jag skall försöka med den igen men då planterad på ett annat ställe.

dubbel snödroppe

Tätt efter tidlösorna så kom snödropparna. Vi har några enstaka klungor med snödroppar och jag har sagt i flera år att vi skulle plantera flera men det sägs ju att dom helst skall planteras ‘in the green’ dvs när bladen är gröna. Snödroppar säljs ju inte på det sättet i Sverige utan man får i så fall köpa dom från England och det har inte blivit av. Men vem behöver snödroppar från England när man har sådana vänner som vi har. En dag så låg det ett paket i postlådan, ett paket med hundratalet snödroppar av minst sex olika sorter plus en knippe vintergäck, allt nu planterat i trädgården. Bilden ovan är av två fyllda snödroppar som växer i vårt sandparti och jag har ingen aning om vad jag fått lökarna ifrån.

snödroppar

Trots att  man inte skall lyckas med snödroppar som köps i påse på hösten så lyckades jag få liv i dom flesta av dom torra snödroppslökarna  jag köpte på utförsäljning i slutet av november 2013. Jag la helt enkelt lökarna i blöt i ljummet vatten och låt dom ligga i vattnet ett dygn och sedan planterade jag dom på det mest olämpliga stället på tomten, nämligen på södersluttningen under den stora björken. Torrt o eländigt och gräsbevuxet men det är där som det tidigast blir barmark på tomten. Och tänk, förra våren så kom det snödroppar under björken och i år har dom t om förökat sig lite. Vad glad man blir för de små underverk som sker.

blomma_korkskruvshassel

När jag gick trädgårdsrundan med kameran i dag, den 16:e mars så såg jag att våren verkligen är här. Ormhasseln blommar med rosa miniplymer. Julrosorna slår ut vilken dag som helst, doftolvonen har visserligen stått med några blommor hela vintern men nu sväller verkligen knopparna och sprider snart sin väldoft trädgården.

daphne Mezereum

Tibasten, Daphne mezereum, står full med knoppar, både den röda och den vita varianten och när dom blommar, ja då är doften bedövande.

Hepatica nobilis

Mitt mest älskade vårtecken är dock den vanliga blåsippan, tätt förbunden med barndomsminnen då vi gick upp på ‘klinten’ bakom mitt föräldrahem för att leta upp vårens allra första blåsippor. Nu har jag glädjen av att ha fått blåsippor på vår kulle, dom är inte många men dom har sakta börjat sprida sig.

Hepatica transsylvanica

Den ungerska blåsippan, Hepatica transsylvanica, är den som är tidigast i blom hos oss men även den fyllda rödsippan slår ut vilken dag som helst.

crocus angustifolius minor

Crocus angustifolius minor har blivit delvis övervuxen av en liten tibast  och måste flyttas om den inte skall försvinna. Så är det med mycket i vår trädgård, växtkraften kan vi inte klaga på.

  Erythronium Pink Perfektion

I dag hittade jag också den första knoppen i våra hundtandsliljor, det var Erythronium ‘Pink Perfektion’ som var först ut av hundtandsliljorna. Hösten 2013  köpte vi en hel del olika lökar av hundtandsliljor när vi var på löklördagen i Uppsala, det skall bli spännande att se hur många som kommer att blomma i år.

 Helleborus foetidus 'Wester Flisk'

Jag höll på att glömma den greniga julrosen, Helleborus foetidus, det var ju den som var allra först att blomma i trädgården. På en trädgårdsresa i Skåne så fick jag en variant på den greniga julrosen som heter ‘Wester Flisk’ och som är lite mörkare än den rena arten. Så småningom har fröplantorna blivit mörkare och mörkare i bladverket och är nu riktigt mörkt gröna med lite rött på blommorna.

Det var allt för den här gången, jag hoppas snart kunna visa lite fler bilder på hundtandsliljor och på alla nunneörter, både namnsorter och självsådder.

~ av Inger Regebro på mars 16, 2015.

2 svar to “Vår i Oxhagen”

  1. Trevligt med en vårlig hälsning från Trosa!

  2. Oh, vad våren kommit långt nere hos er! Kram Mia

Lämna en kommentar